Pædagogisk udgangspunkt og praksis
I overensstemmelse med Thy-Mors HF & VUC’s værdigrundlag og skolens kvalitetssikringsplan praktiseres undervisning, der bygger på følgende grundlæggende principper:
Et forpligtende lærings- og arbejdsfællesskab for alle kursister, der bygger på respekt og tolerance, engagement, ansvarlighed, empati, humor samt åbenhed og medindflydelse.
Disse udmøntes yderligere i nogle pædagogisk-didaktiske grundprincipper, som er udarbejdet på grundlag af 2 semi-strukturerede fokusgruppeinterview med hf- og avu-kursister fra både Nykøbing og Thisted. Interviewene sigtede mod at få klargjort kursisternes syn på ”den gode undervisning på Thy-Mors HF & VUC”. Lærerne udarbejdede samtidig gennem en idé-genererende proces deres syn på ”den gode undervisning på Thy-Mors HF & VUC”. Pædagogisk Udvalg samlede derefter begge parters syn på ”den gode VUC-undervisning” i et skema, jf. nedenfor. Denne sammenfatning udgør således skolens pædagogiske udgangspunkt for vores undervisningspraksis:
Overordnet område
- Kursistens oplevelse af synlig ledelse og ansvar
Stikord/uddybning: Rød tråd, struktur, overskuelighed, fælles spilleregler - Lærerens professionelle personlighed
Stikord/uddybning: Gode relationer til kursisterne, engagement, fleksibilitet, tryghed, stemning, lytte, interaktion med kursisterne, kursisttrivsel, anerkendelse - Klare mål i undervisningen
Stikord/uddybning: Faglighed, fleksibilitet, tag plan B hvis plan A ikke virker, sekvensering - Rammer for undervisningen
Stikord/uddybning: Ydre fysiske rammer/lokaler, læreplanerne, nye tidssvarende, kreative materialer, it-udstyr - Kursistdeltagelse
Stikord/uddybning: Variation, fordybelse, relevans, anvendelsesorientering, involvering, engagement, arbejdsglæde, studieaktivitet - Læring/udbytte
Stikord/uddybning: Kursisternes faglige udbytte, læreproces og læring

Kontakt os
Har du spørgsmål, så kontakt os. Book tid hos en vejleder eller ring på telefon 70 70 12 34.
Telefontid i vejledningen:
mandag, tirsdag, onsdag og torsdag kl. 12.00-13.00.